Camperreis Henk en Loek West Canada 2019

Wells Gray Provincial Park en op rantsoen

Dinsdag, 1 oktober
Wells Gray Provincial Park
Clearwater-Cache Creek, 215 km

Doordat we nu wat lager (circa 400 meter) zitten zijn de nachten minder koud en dat is prettig. Voordat we aan onze etappe van vandaag gaan beginnen willen we eerst het Wells Gray Provincial Park bekijken. In het visitor centre in Clearwater vragen we naar de mogelijkheden en we krijgen een plattegrond mee met daarop enkele hoogtepunten die we zeker moeten zien. Het is een prachtig park dat je via één weg met de camper in kunt. Er zijn enkele schitterende watervallen die we stuk voor stuk aandoen. Eerst zijn er de Spahats Falls met een hoogte van 73 meter. Vervolgens de Dawson Falls, waar het water over een breedte van 107 meter en een hoogte van 18 meter met daverend geweld naar beneden raast. Men noemt ze hier de “Little Niagara Falls”. Tenslotte ronden we deze uitstap af met een bezoek aan de Helmcken Falls, die met een hoogte van 141 meter de hoogste watervallen van Canada zijn. (Ter vergelijking: de Niagara Falls zijn 53 meter hoog en 1204 meter breed.) Het oponthoud bij deze watervallen gebruiken we tevens voor het houden van een koffiepauze in de camper.
Hierna rijden we terug naar Clearwater om te tanken en bij het visitor centre in de camper de lunch te gebruiken. Al met al was deze besteding van de ochtend zeer de moeite waard. Ook het weer houdt zich goed, al is er minder zon dan gisteren. Maar we zijn allang blij dat het droog en minder koud is.
Hierna is het tijd om onze etappe voor vandaag te gaan rijden. We gaan bij Clearwater highway 5, richting Kamloops op. Deze weg volgen we tot voorbij Kamloops. Kamloops (circa 90.000 inwoners) is de belangrijkste industriestad in de regio en een aanzienlijk verkeersknooppunt langs de Trans Canada Highway. Het is er ook, vergeleken bij de rest van de weg, tamelijk druk. We gaan hier highway 1, richting Cache Creek op. Onderweg houden we een korte pauze bij een mooi uitzicht punt over Kamloops Lake. Bij Cache Creek aangekomen bleek de camping door onze TomTom niet duidelijk te vinden, maar door aanwijzingen van een aardige mevrouw komen we uiteindelijk op Brookside Campsite. We hadden niet gereserveerd en dat bleek
ook niet nodig. We mochten zelf een plek uitzoeken, voorzien van water, elektra, afvoer en Wi-Fi.
Overigens nadert na vandaag ook het einde van onze reis en we moeten zo zoetjes aan onze voorraden op gaan maken. Loek heeft al geteld hoeveel plakjes kaas en sneetjes brood we nog mogen hebben om aan het eind van de week precies uit te komen. De campingbeheerder vertelde dat we morgen langs een boerderij/bakery komen waar ze lekkere taartjes en sandwiches hebben. En verderop nog een wijngaard waar je mooie wijn kan kopen. Ik zie hier mogelijkheden om onder het rantsoenregime van Loek uit te komen…

Edith

Heerlijk om te lezen dat deze tocht zo schitterend is geweest en het verhaal over het langzaam opmaken van de voorraden zie ik helemaal voor me. En dan jij Henk die al weer zit te smullen bij het idee van taartjes en sandwiches hebben. En dan als slagroom op de taart nog een wijngaard. Mannen geniet nog van dit laatste stukje. Hier komt de regen met bakken uit de hemel. Ging gisterenavond nog even met een logeerhond een rondje gemaakt, maar zelfs zij rende in gezwinde spoed terug naar huis zo erg was het. Liefs. Edith

Marian

Hallo
Wat een mooie plaatjes van de, voor ons bekende watervallen. Geniet nog van de laatste dagen in het mooie Canada en goede vlucht naar huis.
Groetjes