Camperreis Henk en Loek West Canada 2019

Overnachting in een stil donker bos en daarna op naar de laatste camping

Woensdag, 2 oktober
Cache Creek-Whistler, 241 km

Na het ontbijt gaan we via highway 1 op weg en al snel komen we de farm/bakery tegen waar onze campingbeheerder het gisteravond over had gehad: Horsting’s Farm. Het is een leuke stop waar we koffie drinken, lekkere fudges en een blok kaas (Gouda) kopen. Er wordt veel fruit en groenten, vooral pompoenen, verkocht. Leuk om te zien.
Bij Lillooet belanden we bij de wijnmakerij, de tweede tip van onze campingbeheerder: Fort Berens Estate Winery. We kopen daar een mooie fles Riesling en kijken even naar het verwerken van de druiven. Ze waren net bezig met het pletten van de druiven. En met de aankoop van de fudges en de wijn is het rantsoenbeleid van Loek voor een beetje om zeep geholpen: we gaan onze vakantie uitluiden met de fles Riesling…
Verderop slaan we af op highway 99, richting Whistler. Het is een mooie weg, die aanvankelijk door Marble Canyon voert. Alleen erg jammer dat je vrijwel nergens kunt stoppen om even goed te kijken en foto’s te maken. De weg wordt op een gegeven moment steeds bochtiger en steiler, wat veel concentratie vereist. We begonnen vanmorgen op 500 meter en bevonden ons op een gegeven moment op een hoogte van ruim 1200 meter. En vervolgens zakken we in een heel snel tempo naar 200 meter, waarna de weg weer wat vlakker wordt. Het was al met al een nogal enerverende rit.
We komen op een gegeven moment door Whistler, maar omdat het inmiddels wat later werd en we graag op onze bestemming wilden zijn, hadden we geen behoefte om hier echt rond te kijken. Overigens leek het ons hier ook niet zo spannend. We komen uiteindelijk terecht op de camping Cal Cheak even voorbij Whistler. Deze camping ligt midden in de natuur en heeft verder geen voorzieningen; we zijn dus op ons zelf aangewezen. Hier moet je eerst een plekje zoeken en vervolgens het verschuldigde kampgeld in een envelopje in de daarvoor bestemde bus doen. We hebben een mooi plekje tussen hoge dennenbomen.
De temperatuur valt mee en toen we aankwamen was het droog en bewolkt. Later begon het te regenen. Het wordt verder een rustige nacht met op de achtergrond het ruisen van de rivier achter de camping.

Donderdag, 3 oktober
Whistler-Port Moody, 166 km

Na een regenachtige nacht gaan we op weg naar onze laatste camping. We maken eerst nog een stop bij de Brandywine Falls, vlakbij Whistler. Deze watervallen zijn zo’n 70 meter hoog en bijzonder fraai om te zien. Vervolgens naar Squamish voor een bezoek aan het West Coast Railway Heritage Park, het grootste spoorwegmuseum van West Canada. Maar helaas, helaas: vandaag is het gesloten omdat er een filmploeg bezig is. We kunnen even kort kijken in de grote hal met locomotieven en spoorrijtuigen. Daarnaast kunnen we objecten buiten bekijken op afstand, maar daarmee is het ook gedaan. Jammer.
We rijden verder via highway 99, de Sea to Sky highway richting Vancouver. Onderweg zijn er wat viewpoints, maar omdat het dampig is zijn de uitzichten beperkt. Vergeleken bij de volstrekte rust op onze kampeerplaats afgelopen nacht is de hectische drukte rond Vancouver een enorm contrast. Na een intensieve rit door het drukke verkeer komen we uiteindelijk rond 2 uur aan bij onze in Port Moody gereserveerde camping, Anmore Camp and RV Park. Onderweg ook voor de laatste keer getankt omdat we de camper met een volle tank moeten inleveren. We bereiden ons voor op ons vertrek door de spullen bij elkaar te zoeken, in te checken bij Air Transat en daarna aan de borrel. En overigens regent het weer eens voor de verandering…
Morgenochtend moeten we voor 10.00 uur de camper inleveren en worden we vervolgens naar de luchthaven van Vancouver gebracht. Als het goed is vertrekken we om 16.25 uur en komen we op zaterdag, 5 oktober, rond 11.00 uur aan op Schiphol. Er komt nog een kort verslagje over de terugreis, maar daarmee is aan deze bijzondere en mooie reis een eind gekomen.

Edith

Hoi Henk en Loek. Dank jullie wel voor de verslagen en de foto's. We hebben toch een indruk gekregen van al het moois dat jullie hebben gezien. Ook al is de beleving als je er bent natuurlijk volstrekt anders. En dan nu op weg terug naar Nederland. Hier staat alles ook weer klaar, alhoewel hier ook weer de regen met bakken uit de hemel valt. Een na-eileffect van de orkaan waarvan ik de naam vergeten ben. Iets met Orlando of zo. Enfin, het doet niets af aan het gegeven dat het nat en stormachtig is hier. Als jullie morgen landen, is die storm weer voorbij en kunnen jullie rustig landen. Ik wens jullie een hele goede vlucht en zie en spreek jullie gauw. Liefs. Edith

José

Bedankt voor het mee genieten. Goede terugreis en groetjes, Jan en José

Jan Roeleveld

Henk en Loek,

Hartelijk dank voor de 'meebeleving'...! We hebben met jullie samen een mooie vakantie meegemaakt vol bekende plekjes. We zien elkaar binnenkort wel weer ergens in het land. Dat zal vast niet a.s. zaterdag zijn in Moerkapelle bij het AV-Festival van het Westen, want je moet eerst van die jetlag af...
Goede thuisreis!

Nico

Hoi Henk en Loek,
Ik heb het gevoel dat ik er net een kleine vakantie in Canada op heb zitten en vindt het ook jammer dat het er nu op zit. Bedankt voor de uitgebreide verslaglegging en de mooie foto's. Ik heb ervan genoten. Een goede reis terug naar huis.

Ton & Hilda

Henk en Loek,
Nog hartelijk dank voor jullie uitvoerige berichtgeving over deze belevenisvolle reis. We hebben ons eigen reisverslag naast gelegd en het e.e.a. vergeleken. Op die manier waren we er, figuurlijk gesproken, bij.
Binnenkort zie ik jullie wel weer ergens. Henk in elk geval a.s. woensdagavond.
Groetjes
Ton en Hilda

Frits

Hallo Henk en Loek.

Wat een prachtige reis hebben jullie gemaakt.
Dank je voor de mooie verhalen en foto's, groeten Frits

Kees Meijerink

Welkom thuis en.... nu een serie maken? Lijkt mij redelijk ondoenlijk, ik ben benieuwd.
Kees