Camperreis Henk en Loek West Canada 2019

Weer thuis!

Vrijdag, 4 oktober
Port Moody-Delta (CanaDream, Vancouver) 39 km
Vancouver-Amsterdam, 7.700 km

Vandaag moeten we voor 10.00 uur de camper afleveren bij CanaDream, de verhuurder. Dat is een rit van 39 kilometer, die ruim een uur duurt door het drukke spitsverkeer rond de stad Vancouver. En dat is nog best intensief. Gelukkig hebben we de TomTom die ook hier goed de weg weet. En uiteindelijk weten we de camper zo rond 09.30 ongeschonden op het terrein van CanaDream neer te zetten. We waren overigens niet de enigen; het was een soort spitsuur van in te leveren campers. We doorstaan de controle van de staat van de camper en krijgen onze borg van 750 dollars teruggestort. We worden vervolgens met een bus van CanaDream naar de luchthaven van Vancouver gebracht waar we snel de koffers kwijt kunnen bij de incheckbalie van AirTransat, waarna het wachten op onze terugvlucht kan beginnen. Er zijn geen bijzonderheden; onze vlucht vertrekt volgens schema rond 16.30 uur. Het wordt dus een nachtvlucht die we goed moeten zien uit te zitten. Is overigens een hele opgave, vooral omdat een stel met een aanhoudend luidruchtig jengelend kind tot onze naaste buren gerekend kon worden.
Boven Groenland en IJsland kregen we last van stevige turbulentie waardoor iedereen op zijn plaats moest blijven met de riemen om. Gevolg hiervan was ook dat men niet in staat was om bij ons “ontbijt” (plakje cake) koffie of thee te schenken.
Maar al met al landden we, wederom keurig op tijd, zaterdag rond 11.00 uur op Schiphol. Ook nu weer moesten we door de paspoortcontrole met een zelfscanner die tevens een foto maakte. Bij de bagageband lieten de koffers even op zich wachten, maar gelukkig kwamen ze ongeschonden uit de krochten van de kelders van Schiphol tevoorschijn. Onze taxichauffeur belde dat hij al klaar stond, zodat we daarna meteen door konden naar Delft. Rond 13.00 staken we de sleutel in ons huisslot. Thuis!

Dit was dus het laatste verhaal van onze reis. Wij willen iedereen die met ons meegereisd heeft bedanken, ook voor de reacties die we mochten ontvangen. Het is gewoon erg leuk om die te lezen op allerlei verschillende plekken.

Voor de liefhebbers vermeld ik hieronder nog wat algemene feitjes en ervaringen:

De camper
Wij hadden een camper model Super Camper Van SVC van CanaDream. Deze camper is 8,25 meter lang, 2,5 meter breed en 3,25 meter hoog. Hij beschikt over 2 slide-outs, waardoor je de eethoek ruimer maakt en er ruimte is voor een fatsoenlijk 2-persoonsbed. Er zit een brandstoftank van 208 liter in en een zoetwatertank van 167 liter. Er zit ook een propaantank van 37 liter in, die zorgt voor de verwarming, het gasfornuis, de kookplaat en de koelkast/vriezer als die niet op elektra zijn aangesloten. Verder zijn er allerlei voorzieningen, zoals een magnetron, koelkast, vriezer, gasfornuis met kookplaat, een kachel, diverse usb-poorten (handig om telefoons en tablets op te laden), een douche en toilet. Als je op een camping met voorzieningen staat sluit je de camper op elektra en water aan, eventueel ook de afvoer voor het vuile water (hoeft niet iedere dag). De koelkast en vriezer werken op elektra, maar schakelen automatisch om naar gas als de elektra aansluiting wordt onderbroken.
Wij vonden dit model erg geschikt voor 2 personen, met 4 lijkt het me wat benauwd worden. Voordeel van dit model vonden wij ook het ontbreken van de slaapbak boven de cabine, die je bij veel modellen ziet, die volgens mij belemmerend op het uitzicht werkt.

Het rijden met de camper
Vreemd genoeg mag je in Canada deze camper met een leeggewicht van 6.600 kilo met je gewone rijbewijs B besturen. In Nederland heb je hier een vrachtwagenrijbewijs C1 voor nodig. Maar als die eis ook in Amerika en Canada gehanteerd zou worden zou de complete camperverhuur industrie in Amerika en Canada instorten. Het is overigens zeker wennen om met zo’n groot gevaarte de weg op te gaan. Wat helpt is dat de wegen doorgaans vrij rustig zijn en op een gegeven moment ga je je aardig thuis voelen. Achteruit manoeuvreren moet je altijd met hulp van iemand anders doen; dat wordt overigens ook door de verhuurder ten zeerste aanbevolen. Je rijdt volledig op je spiegels en dat is ook wennen. Erg verraderlijk is de onderste spiegel; auto’s die nog ver weg lijken zijn veel dichterbij dan je denkt. Zelf heb ik me daar één keer in vergist: bij het invoegen op de hoofdweg dacht ik dat het wel kon, maar bleek dat het eigenlijk niet kon. Liep op dat moment goed af, maar toch…
De camper lust ook een aardige slok. Wij hadden de gewoonte om de tank steeds, als deze half leeg was (na zo’n 250 kilometer), te vullen zodat we nooit in de problemen kwamen op stukken waar geen of weinig voorzieningen waren. Bij een gemiddelde prijs van 1,30 dollar (ongeveer € 0,90) per liter is dat een stuk goedkoper dan in Nederland, maar toch…

Voor- en nadelen camper
Voordeel van een camper is dat je deze bij het begin van de reis helemaal met je eigen spullen inricht en dat je dus niet uit je koffer hoeft te leven, wat bij een hotelreis vaak wel het geval is. Ander voordeel is dat je overal waar je maar wilt kunt pauzeren voor een kop koffie, lunch of wat dan ook. En je kunt overnachten op de mooiste plekken.
Maar nadelen zijn er ook. Zo ben je veel minder wendbaar. Zeker in het hoogseizoen loop je grote kans dat je bij uitzichtpunten niet met de camper kunt stoppen, terwijl dat met een normale personenauto wel zou lukken. We hebben het zelf ervaren bij Lake Louise: alle parkeerterreinen waren vol (zelfs voor personenauto’s). Nu was er wel een overflow parking 5 kilometer buiten Lake Louise met busvervoer terug, maar toch. En dan waren wij nog in het naseizoen. Ook moet je oppassen als je een kleine, smalle wegen op wilt. Waar je dat met een personenauto wel zou doen moet je je met een camper goed afvragen of het wel verstandig is. Binnensteden zijn voor campers ook geen verstandige keus; sommige verhuurders verbieden het zelfs. En het is de vraag of je het wel moet willen...

De campings
Campings, al dan niet met voorzieningen, zijn ruimschoots aanwezig. Wij hadden vooraf diverse campings gereserveerd en dat bleek, zeker rond Jasper en Banff, verstandig. Ook geeft het rust als je weet dat je na een dag op pad niet op zoek hoeft naar een overnachtingsplaats. Sommige campings konden we of hoefden we niet te reserveren. Er zijn campings die werken volgens het “first come, first serve” principe. Je zoekt dan een plekje op en gaat je zelf daarna zelf registreren door je gegevens op een envelop te noteren en deze, gevuld met het verschuldigde bedrag, in de daarvoor bestemde bus te doen. Dit soort campings bevindt zich overigens vaak op de mooiste plekken, midden in een park. Het is in het naseizoen wel aan te bevelen om te kijken of de campings, ook commerciële, die je wilt bezoeken wel open zijn. Sommige sluiten namelijk na begin september. Vooral campings waar je je zelf moet registreren hebben geen voorzieningen. Dat is voor een camper zoals de onze geen probleem omdat deze het met de accu’s en het gas zeker 2 dagen volhoudt.

Boodschappen
Zeker rond de grote plaatsen zijn er supermarkten waar je inkopen kunt doen. Vooral Walmart is erg groot en beschikt over een enorm assortiment. Ze verkopen er niet alleen levensmiddelen, maar ook allerlei andere zaken als kleding, ijzerwaren enz. Wat ons opviel is dat alle verpakkingen zo groot zijn. Men is er kennelijk niet gewend aan kleinere huishoudens. En als je liefhebber bent van kaas kom je hier echt bedrogen uit. Je ziet wel diverse verpakkingen liggen, maar wat je ook kiest: het smaakt nergens naar. Ook al staat er “Gouda” op de verpakking. Geldt ook voor brood. Het is allemaal lang houdbaar (zou je ook als een voordeel kunnen zien…), maar om nou te zeggen het is lekker….
Voor wijn en bier moet je in een liquorstore zijn. Die tref je overigens meestal ook in de buurt van zo’n supermarkt aan. Sterker nog: we hebben meermalen bij het doorkruisen van het binnenland, waar verder niks te krijgen was, wel bordjes “liquorstore” zien opduiken….

Farms
We zijn twee keer door locals gewezen op een farm. Dit zijn boerderijbedrijven die allerlei streek producten verkopen, zoals groenten en fruit, lekkere taarten, kaas, jam, ahornsiroop enz. Je kunt er vaak ook koffie (al dan niet met iets erbij) drinken. Bij de farm zie je ook grote hoeveelheden groenten en fruit uitgestald waar je zelf een keuze uit kunt maken. En vaak zie je in de omgeving het oogsten, zoals het binnenhalen van pompoenen bij Cache Creek. We hebben onderweg meer van dit soort boerderijen gezien. Een leuke aanvulling op Walmart…

Chinezen
Het is ons opgevallen dat, zeker bij de populaire bestemmingen, er zo ontzettend veel Aziaten zijn. Ze worden aangevoerd in (vaak) gele bussen, voorzien van Chinese tekens. Ze bezetten dan direct de leukste fotoplekjes om zichzelf te (laten) vereeuwigen. Dit was ons bij eerdere reizen naar de VS nooit zo opgevallen; het is kennelijk iets van de laatste tijd.

TomTom
Wij hadden onze eigen TomTom van thuis meegenomen. Daar heb ik een recente kaart van Noord-Amerika op gezet. Vervolgens heb ik van alle plekken die volgens ons interessant waren (musea, campings, supermarkten enz.) een bestand met waypoints gemaakt (in mijn geval in Garmin MapSource of BaseCamp). Die heb ik vervolgens geconverteerd naar het zgn. ov2 formaat van TomTom en dat bestand heb ik vervolgens naar de TomTom geëxporteerd. We hebben er heel veel baat bij gehad. En zeker als je rond een grote stad, zoals Vancouver, je weg moet vinden is de TomTom met Nederlandse begeleiding een hele fijne hulp.

Reacties

Reacties

Edith

Dank jullie wel voor het "meereizen". Heel erg leuk en fijn dat ik vanuit mijn appartement weer zie dat er licht bij jullie brandt. Groeten, Edith

Jan Roeleveld

Bedankt voor jullie uitgebreide verslagen!

Groeten,

Fredy en Jan

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!