Camperreis Henk en Loek West Canada 2019

Met een gletsjerbus Columbia Icefield op

Zaterdag, 28 september
Columbia Icefield, 100 km

Zoals verwacht was het een koude nacht, maar dankzij de verwarming was het in de camper redelijk uit te houden. De lucht is opgeklaard en dat betekent dat we vandaag kunnen proberen onze excursie op het Columbia Icefield alsnog te doen. We gaan dus opnieuw de Icefields Parkway op. Een rit van 100 kilometer brengt ons langs diverse uitzichtpunten en prachtige panorama’s opnieuw bij het Columbia Icefield Discovery Centre. En jawel, nu gaan alle excursies gewoon door. En dankzij de verse sneeuw is het allemaal nog mooier. We worden eerst met een bus gebracht naar de voet van de Athabasca gletsjer, waar we plaatsnemen in een speciale gletsjer bus. Die heeft enorme terreinbanden die meer dan 1,5 meter hoog zijn. Hij rijdt op 6 wielen die allemaal kunnen worden aangedreven. Onderweg wordt door de chauffeuse van alles verteld. En ja, ons gezelschap bestaat voor het grootste deel uit Chinezen…
Boven, bij de gletsjer aangekomen, kijken we even rond. Bij een temperatuur van -16? is het te koud om er lang te verblijven. Maar het is lang genoeg om wat foto’s en selfies (ook door ons…) te maken. Er staan vlaggen in de sneeuw van de nationaliteiten die deze attractie bezoeken, waaronder die van Nederland.
De gletsjer bus brengt ons weer terug naar waar we opgestapt waren en daarvandaan worden we met een bus naar de Glacier Skywalk gebracht. Dit is een glazen voetpad, 280 meter boven de Sunwapta Valley. Het uitzicht is spectaculair. Tenslotte brengt de bus ons terug naar het experience centre, waar we een lunch gebruiken, de weblog bijwerken en nog even rondkijken in het bezoekerscentrum.
En daarna weer 100 kilometer terug naar de camping, waar we tegen 5 uur aankomen met een voldaan gevoel. Op de camping waren vlakbij een aantal elanden aan het grazen, een dankbare prooi voor fotografen.
Hierna trekken we ons terug in de camper; het is namelijk nog steeds ontzettend koud. Maar met een drankje en een hapje lukt het allemaal wel. Als maaltijd ontdooit Loek vandaag 2 “Hungry Man” maaltijden. Die inspecteur van Michelin is nog steeds niet langs geweest…
De verwarming staat weer aan en we gaan weer een koude nacht tegemoet…

Edith

Potverdikke. De kou straalt van de foto's af, maar wel heel erg mooi om te zien hoe een ruig gebied dit is. Toch doet dit niets af van de beleving en de wens dat jullie dit toch liever onder andere omstandigheden hadden willen beleven. Een beetje kou, ach daar kan je je op kleden, maar -16 is toch wel heel erg koud. Ik hoop dat jullie toch nog een beetje warmere belevenissen gaan meemaken voordat jullie weer naar huis komen. Hier kan het overdag nog zonder kachel, maar 's avonds krijgt de CV toch een zwip zodat het aangenaam is in huis. Lieve mensen, probeer toch te genieten van deze toch heel bijzondere reis. Liefs. Edith