Camperreis Henk en Loek West Canada 2019

Vancouver en de eerste kilometers met de camper

Zaterdag 14 september
Amsterdam-Vancouver, 7.700 km

Een halfuur eerder dan gepland worden we rond 08.15 uur door de bestelde taxi opgehaald zodat we ruim op tijd op Schiphol stonden. Nadat we onze koffers hadden afgegeven even nog koffie gedronken en dan op weg naar de verdere incheck procedures. Ten opzichte van onze vorige reizen is er wel het een en ander veranderd. Dat begint al bij de security. Moest je vroeger al je elektronica (laptops, tablets e.d.) uit je tas halen en apart in een bak doen, nu mag je alles laten zitten. Ook de schoenen hoeven niet uit. Wel moet je je riem afdoen en je zakken leeghalen (inclusief de al dan niet gebruikte zakdoek) en in een bak doen. Al met blijft het een gedoe, maar dat is niet anders. Duurt wel een kwartier voordat je aan de beurt bent. Dan komt de volgende stap: de paspoortcontrole. Je moet dan weer in een rij staan voordat je wordt losgelaten op een apparaat waarop je je paspoort moet laten scannen. Als het apparaat je paspoort heeft geaccepteerd krijg je de melding dat je voor een scherm moet gaan staan zodat er een foto kan worden gemaakt. En als het apparaat daar ook tevreden over is krijg je groen licht en gaat het hekje open om je naar je vliegtuig te begeven. De tijd dat je door nors kijkende marechaussees wordt bekeken is kennelijk voorbij. Alles bij elkaar duurt dit, zeker als het druk is best wel een tijdje. Dat verklaart ook waarom je zo’n 3 uur van tevoren op Schiphol moet zijn.
We hebben nog even tijd om naar de kleine expositie van het Rijksmuseum te gaan en begeven ons daarna naar de gate voor onze vlucht van AirTransat naar Vancouver. Rond 12.45, volgens schema, vertrokken.
Na een rustige, maar lang vlucht landen we rond 14.00 uur op de luchthaven van Vancouver. Wel apart dat je al met al een uur na vertrek aankomt, terwijl je er een vlucht van bijna 9 uur op hebt zitten. Ook hier heeft de digitalisering toegeslagen. Ook hier moet je je paspoort op een scanner leggen. Je krijgt dan ook nog een digitale vragenlijst waarop je met ja/nee moet aangeven of geen zaken als cannabis, geld boven een bepaald bedrag enz. hebt meegenomen. En ook hier wil het apparaat een foto van je hebben. Vraag me toch af hoe dit alles moet zijn voor digibeten….
Maar goed, op naar de bagageband voor de koffers die al snel tevoorschijn kwamen. Overigens altijd wel spannend of ze inderdaad mee zijn gekomen en niet op Schiphol zijn achtergebleven…
Vervolgens met de taxi naar hotel Barclay in het centrum van Vancouver, waar we uiteindelijk rond 15.30 uur binnen waren. Meteen maar gebeld met CanaDream, de camperverhuurder om een afspraak te maken voor het ophalen van de camper maandag. We kunnen om 10.00 uur al terecht en dat is heel gunstig.
We maken na een korte rustpauze een kleine verkenning van de omgeving (in de regen), gaan ergens eten en dan naar bed, na een wel erg lange dag.

Zondag 15 september
Vancouver

Na een redelijke nacht heel vroeg op omdat we gewoon geen slaap meer hebben. Het hotel nodigt niet uit voor een lang verblijf zodat we na het ontbijt maar meteen op stap gaan. Het hotel ligt erg centraal zodat we alles te voet kunnen doen. Eerst naar Stanley Park. Met een oppervlakte van ruim 350 hectare schijnt dit een van de grootste stadsparken ter wereld te zijn. Het is bijzonder mooi aangelegd. Wat opvalt is dat er overal mooie fiets- en voetpaden zijn. Bijzonder fraai zijn de beschilderde totempalen die op Hallelujah Point in dit park staan. Verder is het wandelpad langs de waterkant erg fraai door de vele mooie uitzichtpunten op de stad. Vervolgens naar Canada Place, een pier met een dak van wit tentdoek. Ooit begonnen als het Canadese paviljoen van de Expo 1986. Hier liggen twee grote cruiseschepen afgemeerd, waaronder de Noordam van de Holland Amerikalijn. Leuk om al die bedrijvigheid rond het bevoorraden van die schepen te zien. En verder is er veel bedrijvigheid te zien in de vorm van opstijgende en landende watervliegtuigen en helikopters. Een andere leuke attractie is de Gastown Steam Clock, die elk heel uur stoom uit stoot en ieder kwartier een fluit laat horen. Hierna wandelen we verder door Chinatown en weer richting Robson Street naar ons hotel.
Na een pauze in ons hotel gaan we er op uit voor een drankje (ze hebben hier best lekkere wijn) en een maaltijd. En daarna weer terug naar het hotel voor onze laatste nacht in Vancouver.

Maandag,16 september
Vancouver-Hope, 145 km

Vanmorgen rond 09.15 uur werden we door een taxi opgehaald en naar CanaDream, de verhuurder van onze geboekte camper, gebracht. We waren al snel aan de beurt en na een uitvoerige uitleg hoe alles werkt konden we op pad. Het is best onwennig in het begin om met zo’n groot voertuig te rijden, maar na een aantal kilometer gaat het al een stuk beter. Het grootste deel van de rit gaat over de snelweg en om te wennen is dat wel zo prettig. Onderweg doen wij bij een Walmart onze boodschappen. Die zaak is onwerkelijk groot en het boodschappen doen kost best wel veel tijd omdat het assortiment nogal afwijkt van wat wij gewend zijn. Zo rond 15.30 waren we op onze bestemming voor vandaag, Coquihalla Campground in Hope. Loek richt de camper in en zo is ons rijdende huis klaar voor de komende 3 weken

José Snoeks

Veel plezier we zijn heel benieuwd naar jullie verhalen.
Groetjes José en Jan

Ton & Hilda

Leuke eerste berichten van jullie die bij ons direct herinneringen oproepen, zoals Stanley Park en de stoomklok in Gas Town. De suggestie van Jan Roeleveld over Fort Steele kunnen wij ook vanuit onze ervaringen van harte aanbevelen. Vermeldenswaard is dat er ook een oude Free Mason Logde is te bezichtigen.
Wensen jullie nog heel veel reisplezier en zien uit naar de volgende berichten.
Groetjes uit Moerkapelle van Ton en Hilda